Vervoer & parkeren in Venetië

Venetië heeft een andere infrastructuur dan een gemiddelde stad. De stad is gebouwd op eilanden die in een lagune liggen. Binnen de verschillende eilanden en tussen de eilanden liggen waterwegen, soms natuurlijk maar vaak kunstmatig (kanalen). Autoverkeer tussen en op de eilanden is bijna niet mogelijk. Tram en metro bestaan niet in Venetië. Bussen rijden alleen tot de entree van de stad en op het eiland Lido. Hierdoor blijven er in de meeste gevallen slechts twee opties over om je te verplaatsen: over het water of te voet.

Gondels

Een unieke manier om je op het water te begeven is in een Venetiaanse gondels. Deze asymmetrische houten vaartuigen varen al sinds de elfde eeuw in Venetië. Op het hoogtepunt, in de zestiende eeuw, telde Venetië meer dan tienduizend gondels. Dat aantal is door de komst van gemotoriseerde vaartuigen drastisch gedaald. Tegenwoordig varen er nog maar zo’n vierhonderd gondels in Venetië. Deze hebben sinds 1562 allemaal de kleur zwart. Daar zijn twee verschillende verklaringen voor. De kleur zwart zou een eerbetoon zijn aan de slachtoffers van de pest, die tijdens de pestepidemie vallen. Een andere uitleg is dat de toenmalige doge uniformiteit wilde in het uiterlijk van de gondels en dat zwart de meest voor de hand liggende kleur was omdat er al teer gebruikt werd om de boten waterdicht te maken.

gondels in Venetië

Tegenwoordig vormen de gondels een zeer belangrijke attractie in Venetië. Vanaf verschillende locaties kun je een rondvaart maken. De gondeliers maken met maximaal zes passagiers tochtjes over de kanalen van Venetië. Een tochtje duurt tussen de dertig en zestig minuten. De prijzen zijn niet altijd hetzelfde. De opstapplaats, het aantal passagiers en het tijdstip zijn mede bepalend. Wie wil afdingen die kan met een onaangename verrassing te maken krijgen. Het gebeurt wel eens dat een stelletje afdingt, betaalt en dat de gondelier vervolgens onderweg nog een stelletje tegen betaling mee laat varen. Weg romantiek…

De prijzen voor de gondels liggen gemiddeld zo rond de 100-120 euro voor een standaard tocht van veertig minuten en vaak wel rond de 150 tot 180 euro voor een uur. Wie overigens hoopt op een gondelier die ‘O sole mio’ zingt die zal teleurgesteld zijn. Het is voor de gondeliers in Venetië tegenwoordig verboden om niet-lokale liedjes te zingen en ‘O sole mio’ is Napolitaans van oorsprong in plaats van Venetiaans. Sowieso hoor je de gondeliers tegenwoordig niet meer zo vaak zingen als vroeger.

Wil je niet voor verrassingen komen te staan? Boek dan je gondeltocht vooraf via internet. Hiervoor gelden speciale kortingstarieven.

Reserveren van betaalbare gondeltochten kan via deze reserveringspagina

Vaporetto

Een vaporetto is een waterbus die in Venetië ingezet wordt voor het vervoer van personen. Deze waterbussen vormen de belangrijkste vorm van publiek transport binnen Venetië. De vaporetti (zoals ze in het meervoud heten) varen volgens vaste routes en schema’s. Dit is waarom dit waterbussen genoemd worden en geen watertaxi. De meeste vaporetti binnen Venetië varen onder de vlag van vervoersbedrijf ACTV. Je kunt voor de waterbus losse kaartjes kopen, maar ook dagkaarten of kaarten voor twee of drie dagen kopen. Vaak is het voordeliger om een kaart voor twee of drie dagen te kopen, aangezien je die er bij vier tot vijf tochtjes er uit hebt.

Behalve een handig vervoermiddel binnen Venetië is de vaporetto ook een uitstekend middel om Venetië vanaf het water te bekijken en te fotograferen. Erg populair zijn daarom de vaarten door het Canal Grande.

Houd er rekening mee dat de dagkaarten en meerdaagse kaarten van ACTV niet geldig zijn op de waterbussen van Alilaguna. Die hebben hun eigen tariefsysteem.

Een Vaporetto op het water in Venetië

Veerboot

Als je de auto mee wilt nemen naar het eiland Lido, wat overigens samen met Pellestrina het enige eiland is waar je je met de auto kunt verplaatsen, dan moet je de veerboot vanaf Tronchetto nemen. Dit is lijn 17 van ACTV. De veerboot vaart iedere vijftig minuten. De totale reistijd tussen Tronchetto en Lido neemt ongeveer 35 minuten in beslag. Let op: hoe langer de auto, des te hoger de prijs. De prijzen die op www.actv.it vermeld staan voor de ferry zijn exclusief kaartjes voor bestuurders en passagiers.

Watertaxi

Er zijn in Venetië meerdere bedrijven die watertaxi’s aanbieden, die je van punt A naar punt B brengen. De enige restrictie is dat je vertrekpunt en bestemming een aanlegsteiger moeten hebben. Het advies is om vooral de officiële watertaxi’s te gebruiken, die te herkennen zijn aan een gele vlag of band met daarop “Comune di Venezia”. Zij werken met heldere tarieven, terwijl bij andere de prijs weleens flink op kan lopen door toeslagen. Desalniettemin is de watertaxi een redelijk dure vorm van transport in Venetië. Als je met minstens vier personen reist kunnen de kosten nog wel meevallen in vergelijking tot andere vormen van openbaar vervoer.

Watertaxi’s vind je aan de diverse ligplaatsen. Je kunt ze ook telefonisch bestellen via 041 522 23 03 of 041 240 67 41.

Bus

Bussen komen voor op het eiland Lido. Net als de waterbussen worden deze beheerd door vervoersbedrijf ACTV. Als je een dagkaart of meerdagenkaart van ACTV hebt, dan mag je ook gebruik maken van deze bussen. Er rijden ook bussen tussen Mestre en Piazzale Roma. Je bent in ongeveer 20 minuten vanuit Mestre naar het busstation in Venetië gereisd.

Lopen

De meeste tijd zul je Venetië te voet verkennen. De stad bestaat grotendeels uit straten die geheel vrij zijn van gemotoriseerd verkeer. Uitzonderingen zijn de entree van Venetië, waar je je auto kunt parkeren en de eilanden Lido en Pellestrina.

Omdat brede hoofdstraten eigenlijk amper voorkomen in de historische binnenstad van Venetië en de straten soms erg onoverzichtelijk zijn, zul je geregeld een keertje verkeerd lopen. Het aantal wegwijzers is ook beperkt. Je ziet bijna alleen maar af en toe een pijl met naam op een gevel of een wegwijzer die verwerkt is in de bestrating. Houd er rekening dat je af en toe verkeerd zult lopen en om moet draaien omdat een straatje toch dood blijkt te lopen. Wandelen in Venetië betekent ook dat je regelmatig een brug of bruggetje over moet steken. Met kinderwagens en buggy’s kan dat op een gegeven moment een aardige opgave worden.

Wegwijzer voor voetgangers

Verboden te fietsen

Venetië op de fiets verkennen? Vergeet het maar. Op de eilanden van Venetië geldt een strikt fietsverbod. Het is verboden om in het centrum van Venetië te fietsen. Wie de stad al een keer bezocht heeft, die zal meteen snappen waarom. Het is eigenlijk gewoon niet te doen om je hier op een tweewieler voort te bewegen. Dit is dan ook de reden dat je tevergeefs zult zoeken naar een georganiseerde fietstour in Venetië.

Gehandicapten

Voor mensen die slecht ter been zijn of helemaal niet zelfstandig kunnen is Venetië niet de meest ideale stedentripbestemming. De soms smalle straten, de vele bruggen en de drukte zorgen ervoor dat het niet zo eenvoudig is om je met een rolstoel of rollator door Venetië te begeven. Dat betekent niet dat het onmogelijk is. Een paar belangrijke bruggen zijn voorzien van een rolstoellift (de sleutel kun je halen bij de toeristenkantoren), er zijn speciale plattegronden met rolstoelvriendelijke routes en een aantal waterbussen zijn geschikt voor rolstoelen. Dat zijn de bootlijnen 1, 2, 12, 14 en 17. Niet alle hotels in Venetië zijn ingesteld op gehandicapten. Stem vooraf duidelijk af met een hotel hoe de situatie is, voordat je een boeking maakt.

rolstoellift

Parkeren

Als je naar het historische centrum van Venetië gaat dan zul je de auto moeten parkeren als je met de auto naar Venetië gaat. Verder dan Piazzale Roma kom je anders niet met de auto. Zodra je over de toegangsweg Ponte della Liberta aankomt in Venetië zul je je auto moeten gaan parkeren. Dat kan in Parking Piazalle di Roma (6 parkeergarages) of Parking Tronchetto. Parking Piazalle di Roma is het gunstigste omdat je van daaruit direct de stad inloopt. Parking Piazalle di Roma is tevens een bewaakte parking waar camera’s hangen. Je auto en bezittingen zijn veilig hier. Daar staat wel een hoog prijskaartje tegenover. Je betaalt 24 tot 30 euro per etmaal. Betalen per uur is niet mogelijk. Je bent dus altijd de dagprijs kwijt.

Een goedkoper alternatief is Parking Tronchetto. Hier kun je wel korter parkeren. Vanaf vijf uur parkeren zit je al aan het dagtarief van 21 euro. Er is in deze parking wel videobewaking, maar het aantal autoinbraken ligt hier, zeker in de donkere uurtjes, aanzienlijk hoger dan in de andere parkings. Hoewel Parking Tronchetta de goedkoopste parkeerplaats is binnen Venetië, moet je er wel rekening mee houden dat je met de ‘people mover’ of vaporetto nog naar de stad moet gaan. Deze kosten komen er ook nog bij.

Goedkoper is het om buiten Venetië zelf te parkeren. Zo kun je voor 8 tot 12 euro per dag tegenover het treinstation van Mestre parkeren en vervolgens de trein naar Venetië pakken. Er rijden een groot aantal treinen per uur naar Venetië Santa Lucia en de rit duurt ongeveer tien minuten. Zeker als je alleen of met zijn tweeën bent is dit een goedkopere optie. Vanaf station Venetië Santa Lucia kun je te voet of per waterbus verder reizen.

Terminal Fusina is een parkeerterrein op het vasteland. De parkeertarieven per dag zijn goedkoper dan in Venetië zelf, alleen moet je ook nog kaartjes erbij kopen voor de waterbus naar station Zattere in Venetië. Hierdoor is het alleen maar interessant als je minstens een paar dagen hier parkeert. De dagkaarten en meerdaagse kaarten van vervoersbedrijf ACTV gelden niet op de veerboot tussen Fusina en Zattere, waardoor de kosten bij één of twee dagen relatief hoger zijn dan wanneer je in Venetië zelf parkeert.